Tuesday, March 24, 2009

Usahasama Mengimport Kambing Feral

Kami ingin mengajak para penternak sama ada yang kecil-kecilan atau yang besar-besar dan trader kambing untuk sama-sama dengan kami, berkongsi untuk menempah kambing feral terus dari pengimport kambing feral dari Australia.

Ini kerana jika kita order secara sikit-sikit (<50>40kg - RM480/ekor; minimum order : 10 ekor
2) avg 35kg - RM450/ekor; minimum order : 10 ekor
3) 30-35kg - RM430/ekor; minimum order : 10 ekor

Dari kajian tersebut, kami dapati yang harga kambing ni kalau kita order sikit, memang harga dia boleh tahan gak mahalnya.

So dari sini kami terfikir, bagaimana kalau dapat kami order dengan kuantiti yang banyak (>100 ekor)? Pasti harga jauh lebih rendah. Tapi kami pulak kekurangan modal. So cara terbaik ialah dengan berkongsi sikit-sikit dengan penternak lain.

Contohnya:-
Kandang A - 20 ekor
Kandang B - 15 ekor
Kandang C - 30 ekor
Kandang D - 35 ekor
Jumlah semua = 100 ekor

Dari sini kami dapati, jika order 100 ekor sekaligus, harga kambing feral (>40kg) hanya RM450/ekor. Banyak pengurangannya tu. Perbezaan kos bagi Kandang A = RM600, Kandang B = RM450, Kandang C = RM900 dan Kandang D = RM1050. Bayangkan jumlah kos yang boleh kita jimatkan sebanyak RM3000 untuk 100 ekor kambing.

Dengan kos yang kurang ni, bolehlah kita pasarkan dengan mudah kambing kita tu kerana harga yang boleh kita tawarkan kepada pengguna dengan harga yang lebih rendah tetapi saiz kambing yang lebih besar. Pasti pengguna puas hati.

Dengan itu, kami ingin mengajak mana-mana penternak atau trader untuk berkongsi dengan kami untuk menempah kambing feral dari Australia ni secara pukal. Para penternak hanya perlu order melalui kami, dengan sedikit bayaran komitmen. Setelah cukup 100 ekor atau lebih, kami akan order kambing tersebut kepada pengimport tersebut. Dengan cara ni, boleh la kita berjimat sikit. Urusan tempahan pihak kami akan uruskan dan kandang kami akan dijadikan tempat transit bagi para penternak yang telah menempah untuk mengambil kambing mereka.

Inilah cetusan idea dari kami yang ingin sama-sama membantu rakan-rakan penternak lain bagi mendapatkan kambing pada harga yang terendah. Jika kita sama-sama berganding bahu, insyaAllah kita dapat berjaya.

Hubungi kami untuk perbincangan selanjutnya. Shipment terdekat ni, bulan April, kami ada menempah 20 ekor kambing feral >40kg dengan harga yang tinggi. Nak buat camna lagi, terpaksa juga kami tempah walaupun harga yang tinggi. Hahaha

Telefon @ sms pun boleh. Kami sedia melayan sebarang pertanyaan.

Sekian

9 comments:

Anonymous said...

nak amik kat ner bro
kalau kat australia ingat nak tumpang arnab
tapi tak banyak lah
maaf lain topik

Anonymous said...

salam, satu cadangan yang baik. Kami sudi bekerjasama tetapi kami belum ada kapasiti untuk membeli secara pukal. Minta masukkan kami dalam senarai. TK.

macam mana dengan pengurusan? kalau dah melebihi 100 ekor mesti sukar, cth ada yang mati, sakit, cacat dsb? harga mungkin murah sedikit tetapi risiko pun tiggi.???

Al-Falah Agroventures said...

mengenai pengurusan tu, al-falah akan membuat segala urusan seperti order, pengangkutan dr klia ke kandang kami. rakan2 yg order sama ni hanya perlu sediakan lori tuk ambik di ladang kami je. senang skit gitu. kalo nk ambik dr klia pn ok. takde masalah. kita leh bincang lg

Anonymous said...

as salam Al Falah,adakah harga import masih kekal atau ada perubahan untuk mengimport kambing feral?

Unknown said...

Ada bt lg sekarang

Unknown said...

Kalau ada mesej sya

Unknown said...

Ada bt lg sekarang

AJIDBOY TRANSPORT said...

Assalamualaikum boss..saya berminat nak borong kambing feral. masih ada masuk stok lagi tak di semenanjung ? Jika ada minta call/wassap saya boss.

YAZID YUSOF MELAKA / 0137090379

awong said...

bleh sy dpatkan no tlipon tuan..

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates